De meest gemaakte fout als startende ondernemer is je eerste btw aangifte doen, zonder dat je geld op je zakelijke rekening hebt. Kan je dit probleem voorkomen? Dat ligt aan de datum op je facturen. Wij helpen je met praktische tips. Laten we eerst eens kijken naar wat btw precies is.
Aangifte omzetbelasting als ondernemer
Omzetbelasting, ook wel bekend als btw (belasting over de toegevoegde waarde), is een belasting die wordt geheven op de verkoop van goederen en diensten. Het is een belangrijk onderdeel van het Nederlandse belastingsysteem. Het systeem werkt als volgt:
- Werking:
- Bedrijven (jij dus!) berekenen btw over de prijs van hun producten of diensten.
- Deze belasting wordt doorberekend aan de klant en staat apart vermeld op de factuur.
- Tarieven:
- Er zijn verschillende btw-tarieven in Nederland:
- 21% (standaardtarief voor de meeste goederen en diensten)
- 9% (verlaagd tarief voor o.a. levensmiddelen, boeken, medicijnen en soms andere diensten)
- 0% (voor bepaalde goederen en diensten, zoals export maar ook diensten van een bank)
- Er zijn verschillende btw-tarieven in Nederland:
- Afdracht:
- Ondernemers innen de btw namens de Belastingdienst.
- Ze mogen de btw die ze zelf betaald hebben bij het inkopen van goederen en/of diensten, weer aftrekken.
- Het verschil tussen geïnde en betaalde btw wordt periodiek afgedragen. Dit is vaak per kwartaal als startende ondernemer. Als je bedrijf heel groot wordt, doe je dit per maand.
- Administratie en verplichtingen:
- Ondernemers moeten een goede btw-administratie bijhouden.
- Ze dienen tenminste elk kwartaal een btw-aangifte in bij de Belastingdienst. Dit gaat online via het ondernemersportaal van de Belastingdienst.
- Kleineondernemersregeling (KOR):
- Kleine ondernemers met een jaaromzet onder een bepaalde drempel kunnen gebruik maken van de kleineondernemersregeling (KOR). Deze drempel staat op het moment van schrijven op € 20.000 omzet.
Omzetbelasting is dus een systeem waarbij de consument de belasting betaalt, maar ondernemers optreden als tussenpersoon in het innen en afdragen ervan.
Voorbeeld inkoop btw startende ondernemer
Laten we zeggen dat jij een bedrijf start als internetmarketing expert in januari. Als jij als startende ondernemer een computer koopt van € 1.210 bij een winkel, betaal je € 210 aan btw. Aan het einde van het kwartaal mag je deze btw terugvragen samen met alle ander btw op jouw inkoop.
Voorbeeld verkoop btw startende ondernemer
Stel dat je voortvarend start en in februari en maart direct een opdracht binnenhaalt. Deze opdracht levert, 100 uur tegen een tarief van € 80 per uur, € 8.000 aan omzet op.
Omdat je hier btw over moet rekenen, stuur je de opdrachtgever een factuur voor € 8.000 x 1,21 = € 9.680. Deze factuur stuur je direct op je laatste werkdag in maart.
Eerste btw aangifte | Waar moet je dus op letten?
Als de internetmarketing expert geen andere inkoop had in het eerste kwartaal, zien we de volgende btw bedragen:
- (Teveel) Ontvangen btw van klanten: € 1.680
- (Terug te krijgen) btw van leveranciers: € 210
- Netto btw te betalen aan de Belastingdienst € 1.470
Nu zie je het probleem van een startende ondernemer. Hij heeft netjes zijn btw aangifte gedaan over zijn eerste kwartaal als ondernemer. Als “dank” moet hij nu € 1.470 aan de Belastingdienst betalen. Maar een opdrachtgever betaalt vaak niet binnen een paar dagen en dus heeft hij nog geen geld op zakelijke rekening.
Uiterste betaaldatum btw aan de Belastingdienst
De Belastingdienst heeft een betaaltermijn van maximaal 1 maand. Dit betekent dat een aangifte over het 1e kwartaal uiterlijk 30 april betaald moet zijn. Zorg er dus voor dat je niet afhankelijk bent van het geld dat je nog van een opdrachtgever krijgt.
Voorkom een boete, doe op tijd aangifte en betaal ook op tijd. Dit kan bijvoorbeeld door extra geld te lenen of te reserveren voor de start van je onderneming.
Conclusie over eerste btw aangifte als starter
Dus doe jij als startende ondernemer voor de eerste keer btw aangifte? Let dan goed op de datum waarop je de facturen aan klanten verstuurt. Zo kan voorkomen dat je btw aan de Belastingdienst moet betalen terwijl jouw klant nog niet heeft betaald. Dan moet je opeens geld lenen misschien en kan je geen salaris naar jezelf overmaken.
Veel succes met je onderneming en vraag naar informatie over uitstel bij je boekhouder als je meer wil weten.